,

UWAŻNOŚĆ PO JAPOŃSKU

UWAŻNOŚĆ PO JAPOŃSKU

    ROZWIJAMY LUDZI, A TAK SIĘ SKŁADA, ŻE PRZY OKAZJI ONI USPRAWNIAJĄ PROCESY

Wczoraj zakiełkowała w mojej głowie definicja LEAN: ,,koncepcja zarządzania, utworzona przez NIE- JAPOŃCZYKA, umożliwiająca podjęcie próby stworzenia tak efektywnego biznesu, jakby to zrobił JAPOŃCZYK”.

Podoba się?

Wiesz, że Japończyk nie zna słowa LEAN? Nie znajdziemy w jego języku odpowiednika tego pojęcia. To, wokół czego ,,amerykańscy myśliciele” obudowali wielką koncepcję/ strategię zarządzania, leży po prostu w naturze mieszkańców Kraju Kwitnącej Wiśni.

Szkoda, że większość czasu zachwycamy się efektem końcowym – wydajnością japońskich przedsiębiorstw, a tak trudno nam przyjrzeć się początkowi, czyli temu, gdzie rzeczywiście sukces się zaczyna. Najlepszy przykład kontr- japońskiego wypaczenia, stanowią LEANOWE warsztaty KAIZEN.

W naszych biznesach utożsamiliśmy je z czymś bardzo zewnętrznym – ciągłym, nieustannym doskonaleniem procesów. Organizujemy spotkania, analizujemy, optymalizujemy, zamęczamy pracowników oczekiwaniami niemożliwymi przez nich do spełnienia. Dlaczego niemożliwymi? Bo nie leży to w ich naturze i sposobie myślenia. Zbyt mało mówi się o tym, że KAIZEN, to doskonalenie najpierw siebie, a potem procesów. Wypaczyliśmy prawidłowe rozumienie czegoś, co stanowi podstawę prawidłowego wdrożenia LEAN i co dopiero daje nam szansę oglądania owoców, w postaci zwiększonej efektywności biznesu. Japończyk złapałby się za głowę! 🙂

Na szczęście dzięki Panu Jun Nakamuro, możemy odnaleźć poprawną chronologię myślenia i działania, a chcąc to pokazać na procesie:

1) HENSEI to refleksja: co robię, jak robię, po co robię? Czy to, co robię komuś służy i jest przydatne/sensowne? Pewnie czytając to, myślisz: ,,ojej, zaraz tam komuś musi  być przydatne…”. Tak, w Japonii jest to wyznacznik podejmowania wszelkich działań. Bycie pożytecznym dla innych. To zaś, jest możliwe dzięki refleksji, samokrytyce i odwadze w przełamywania statusu quo. Umożliwia zidentyfikowanie niepowodzeń i stworzenie dobrych planów na przyszłość.

Nie ma zmiany organizacji, bez zmiany jednostki. Jedyna słuszna kolejność zmiany to:

a) jednostka,

b) zespół,

c) firma.

2) UWAŻNOŚĆ / ŚWIADOMOŚĆ, którą pod koniec 2022 roku Was już co nieco pomęczyłam, ma swój bardzo wyraźny odpowiednik w japońskiej filozofii życia: KAIZEN. Jest to bowiem praca wewnątrz swojego umysłu, a podstawą do niej jest HENSEI – refleksja.

3) To dopiero – zgodnie z Japońskim stylem życia – zmienia nasze patrzenie na świat, otoczenie i umożliwia KAYRO – ciągłe doskonalenie procesów i organizacji (coś, co my nazwaliśmy dumnie warsztatami KAIZEN).

Jak widzicie, trochę tutaj namieszaliśmy. Ale nie pokazuję tego, dla skoncentrowania waszej uwagi na nomenklaturze. Raczej wskazuję, że coś, od czego często chcemy zaczynać, powinno być na końcu wyżej zobrazowanego procesu.

LEAN BUSINESS to synonim otwartości na ciągłą zmianę. Zmianą należy prawidłowo zarządzać. Zarządzanie zmianą wymaga uważności na nią.

Architekt Procesów

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Podobne wpisy

Architekt procesów

Karolina Bajorek

Zechciej zobaczyć świat przez procesowe okulary.
Zanurz się w lekturze Architekta Procesów i posmakuj prostszej LEANrzeczywistości. Uwolnionej z chaosu, uporządkowanej procesami i utrwalonej dobrymi nawykami. Sprawdź jakim typem osobowości jesteś i jakie narzędzia najtrafniej rozpalą Twoją efektywność i podniosą poziom Twoich endorfin.

Polecane artykuły

Odkrywaj

Chcesz otrzymywać cykliczne porady
i wskazówki?

Nie zwlekaj zbuduj ze mną własną architekturę procesów.