, ,

MAPOWANIE PROCESÓW JAKO PANACEUM NA BIZNESOWY WARIABILIZM

MAPOWANIE PROCESÓW JAKO PANACEUM NA BIZNESOWY WARIABILIZM

Mapowanie procesów biznesowych to źródło mojej wiedzy i doświadczeń z obszaru zarządzania procesowego. Moje życie zawodowe w pewnym momencie postawiło mnie przed wyzwaniem menadżerskim – zrozumienia i poukładania pracy działu oraz zbudowania (zrekrutowania i wdrożenia) zespołu, który realizowałby cele tej jednostki organizacyjnej.

Wówczas całą swoją uwagę skupiłam na mapowaniu procesów. Podskórnie czułam, że jest to narzędzie, którego korzyści nie zamykają się w zobrazowaniu przebiegu pojedynczych procesów. Nie  myliłam się.

Przemysław Rychlewski – inżynier i menadżer z 20-letnim doświadczeniem w procesowej pracy z organizacjami, w swojej publikacji ,,MAPOWANIE PROCESÓW BIZNESOWYCH – KROK PO KROKU” odkrywa przed czytelnikiem szeroki kontekst mapowania procesów. Co to oznacza? Przez mniej więcej 1/3 część książki autor ukazuje meandry organizacyjnego życia biznesu, bez zrozumienia których mapowanie procesów nie przyniesie oczekiwanych rezultatów. A nawet może okazać się wielowymiarowym marnotrawstwem w czystej postaci.

Meandry organizacyjnego życia biznesu…? No tak. Z definicji meander to kolisty zakręt koryta rzeki.  A także skomplikowany i często trudny do zrozumienia bieg wydarzeń lub czyichś myśli. Biznes, czyli organizacja, to rzeka, a że zgodnie z zasadą Panta Rhei nie można wejść dwa razy do tej samej rzeki, to i zmienny świat biznesu jest pełen meandrów i przewrotnych zwrotów akcji. Zrozumienie mocy mapowania procesów w zarządzaniu ciągłą zmiennością, gwarantuje sukces i przewagę konkurencyjną.

Autor bardzo trafnie posłużył się cytatem ,,musisz myśleć o dużych rzeczach, gdy robisz małe, tak, by wszystkie małe rzeczy zdążały we właściwym kierunku”. Nie można podchodzić do mapowania procesów bez rozumienia biznesu, który chcemy doskonalić. Jego misji, wizji, celu, a także strategii opowiadającej o tym, w jaki sposób ten cel osiągnąć.

W książce nie został pominięty Model 4 P, na którym Toyota zbudowała swój sukces, a który dziś stanowi przepis na efektywne usprawnianie swojej biznesowej rzeczywistości. Filozofia, procesy, ludzie, rozwiązywanie problemów – każdy element, to krok milowy      w układance zwanej budowaniem kultury ciągłego doskonalenia. A jeśli o doskonaleniu mowa, to i cykl PDCA zostaje w prosty i przejrzysty sposób omówiony.

Idąc tym tropem autor zadaje intrygujące pytanie: ,,czy każda organizacja jest od początku organizacją procesową?”. Czytelnik zostaje zaznajomiony z dwoma modelami dojrzałości procesowej organizacji, które sprawiają, że odpowiedź na to pytanie staje się jasna…

W ten sposób autor buduje u czytelnika fundamenty podejścia procesowego, pozwalając bezboleśnie zanurzyć się w rewirach konkretnych metod mapowania procesów, w zależności od poziomu szczegółowości, jaki jest nam potrzebny. SIPOC, Schemat blokowy, diagram spaghetti, SWIMLANE, MAKIGAMI, VSM – klarowne omówienie sprawia, że widzisz wyraźnie, która metodyka najlepiej sprosta Twoim procesowym wyzwaniom.

Swoje doświadczenia i wiedzę autor ułożył w przejrzysty proces mapowania, który w 11 krokach pokazuje, jak wykonać mapę w prawidłowym tego słowa znaczeniu.

Z pełnym przekonaniem polecam lekturę przede wszystkim osobom rozpoczynającym przygodę z mapowaniem procesów, ale również tym, którzy już stąpają po ścieżce ciągłego doskonalenia. Książka stanowi przejrzysty przegląd i podsumowanie wszystkich najważniejszych elementów systemu ciągłego doskonalenia.

Architekt Procesów

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Podobne wpisy

Architekt procesów

Karolina Bajorek

Zechciej zobaczyć świat przez procesowe okulary.
Zanurz się w lekturze Architekta Procesów i posmakuj prostszej LEANrzeczywistości. Uwolnionej z chaosu, uporządkowanej procesami i utrwalonej dobrymi nawykami. Sprawdź jakim typem osobowości jesteś i jakie narzędzia najtrafniej rozpalą Twoją efektywność i podniosą poziom Twoich endorfin.

Polecane artykuły

Odkrywaj

Chcesz otrzymywać cykliczne porady
i wskazówki?

Nie zwlekaj zbuduj ze mną własną architekturę procesów.